První zobrazení
Poznejte kočičí plemena | hotel pro kočky MiacisPoznej kočičí plemena
hotel pro kočky Miacis
- Od začátku I
- Od začátku II
- Kočka domácí a její vývoj
- O přátelích a nepřátelích
- Uctívání koček v Egyptě
- Kočky v historii
- Asijští milovníci koček II
- Folklor a kočičí mýty
- Folklor a mýty pokračování I
- Mýty a folklor pokračování II
- Známé kočky
- Věrní společníci
- Kočky v literatuře – pokračování
- První zobrazení
- Kočky 20. století
- Kočky 20. století pokračování
Především francoužští malíři měli v oblibě kočky a tato tradice se hlavně u Maneta udržel i v 19. století. Malíři Anglie zachycující viktoriánský venkovský život měli téměř povinnost do obrazu začlenit kočku např. Uvnitř domu jako symbol teplého, štastného domova. Zosobněním viktoriánského života v rodině byly kočky především jako symbol mateřské péče o koťata. Na povlacích polštářů se pak kočky objevovaly stejně tak jako na krbových zástěnách a výšivkách. Mnohé krbové římsy zdobily porcelánové sošky koček. Na sklonku 19. století se pak objevoval nový nápad za jehož původem stál švýarský malíř Theophile Steinlen. Ten zobrazoval kočku na reklamních plakátech a potravinách. Tou dobou malíři zjistili, že podobizny koček stále více táhnou k nákupu konkrétního zboží. Kočky se zde prezentovaly jako dámy ze společnosti, tanečnice, prodavačky květin či jako domácí služebnictvo. Topily se v záplavu sentimentality a to jen předvídalo to co předcházelo ve 20. století.
Edward Lear
Humorista a anglický malíř Edward Lear žil v letech 1812-1888. Ve svých obrazech vystihuje podobizny koček ve dvou opačných polohách. Je autorem jak líbivé, sentimentální básně o sově a kocourkovi, na druhé straně zanechává i podobizny realistické a však citlivé kresby svojí žíhané kočky. Tak hluboce jí miloval, že když se rozhodl odejít na odpočinek do italského San Rema, nechal si zde dům zařídit úplně stejně, aby jeho milovaná kočička Foss netrpěla změnou ze stěhování. V našem kočičím hotelu si kočiky na změnu dobře zvykají, proto nemusíte mít obavy, že by se jim stýskalo.
Oblíbený námět.
Pro závěr 19. století je velmi typická záplava užitého umění, pozdravných pohlednic, inzerátů, ilustrací v programech, divadel a časopisů. To vyplívá z objevu barevného tisku. Vlastní reklama začala být detailnější, její těřiště však spočívalo ve výrobcích pro domácnost od kaka až po mýdla. Je jasné, že pocit tepla domova se navodí s pomocí kočky mnohem snáze, a tak byly kočky vyobrazovány opět především v lidské úloze a tím i degradovány. Máme mnoho fotografií z našeho hotelu pro kočky, kde jsou kočky zachyceny velmi nežně, a však vždy jako šelmy.